09/18/2019

05/14/2017

Vad ingår när du köper cykel?

Vad ingår i cykelköpet?

När du köper eller hämtar ut din nya cykel i någon av våra butiker så ingår ett trygghetspaket i bestående av stöldskydd, service och garantier. I våra butiker kan du hämta din cykel monterad med alla de tillbehör du behöver och vi ser till att cykeln är väl ihopskruvad och justerad innan du rullar ut på din cykeltur.  

Viktigt för dig som beställt cykel för hemleverans

Alla cyklar monteras och blir noggrant genomgångna innan packning. För att din cykel ska klara sig bra under frakten demonteras utstickande delar som pedaler, styre och korg innan packning. Verktyg som är bra att ha för att montera tillbaks delarna är insexsnycklar 4, 5, 6mm. Fast nyckel 8 mm, 10 mm, 15 mm, Torx T25, spårskruvmejsel och stjärnskuvmejsel. Instruktionsvideo kommer inom kort.  


Efterkontroll och service

När du har köpt eller hämtat ut din cykel i någon av våra butiker får du med en kvittomapp med en serviceplan. Den ger dig möjlighet att lämna in din cykel på en gratis efterkontroll inom 3 månader. Alla som har gjort efterkontrollen får dessutom en gratis service som går att nyttja inom ett år från cykelns inköpsdatum.

Stöldskydd med SOLID försäkringar

Om din cykel blir stulen kan du få ersättning från din hemförsäkring mot ett självriskavdrag som brukar ligga på ca 25% av cykelns värde. Oftast kräver din hemförsäkringen att cykeln var låst med ett godkänt lås vid stöldtillfället för att försäkringen ska gälla. Kontakta din hemförsäkring för att få reda på vad som gäller.

Vi skickar med 3 månaders gratis självriskförsäkring och stöldskyddsregistrering till din cykel. Detta innebär att din cykel är registrerad med ramnummer och stöldskyddsnummer i ett stöldskyddsregister som polisen har tillgång till och kan söka i om cykeln blir återfunnen samt att du får tillbaka självrisken om tjuven skulle vara framme under de första 3 månaderna. Efter 3 månaders perioden får du ett brev från SOLID med möjlighet att förlänga försäkringen. Självriskförsäkringen gäller vid stöld av hela cykeln och täcker din självrisk upp till 5000 kr.

Fabriksgaranti

Ett fabrikationsfel innebär att en del på din cykel har ett fel som uppkommit på grund av ett tillverkningsfel. Så snart du upptäcker ett fel av den här karaktären är det viktigt att du vänder dig till närmsta butik för åtgärd av felet. Du är skyldig att kontakta butiken inom rimlig tid från det att felet upptäcks, två månader räknas alltid som rimlig tid. Du har enligt svensk konsumentköplag rätt att reklamera delen inom tre år från och med inköpsdatum, efter det förlorar du din rätt att reklamera varan.

Om delen är skadad på grund av yttre påverkan eller på grund av misskötsel som gör bedömningen av fabrikationsfelet omöjlig förbehåller vi oss rätten att avslå reklamationen. Vi har kunnig verkstadspersonal i anslutning till alla våra butiker, hör av dig om du är osäker över något gällande din nya cykel.